mandag 10. august 2015

Del 2, åpningen på Oppland kunstsenter med foredrag og hygge


Åpning på Opplandkunstsenter 1.auguat kl 14, her ved Eli Kongsund, Kari -Anne, Ansgar, Kathrine får blomster av Anne Lise.

Yngvild Fagerheim hadde et 45 min. langt foredrag for oss om:
"Tilbakeblikk på tilblivelsen av NK for 40 år siden"
Det er laget en video på 27 min. med Yngvild, som vil gå i OKS og sendt NKsentralt (seinere). 

Et tilfeldig utsnitt av noen av tilhørerne som satt musestill og lyttet til Yngvild sitt fengende foredrag



Så ble det tid for PECHA KUCHA
det er "et lite foredrag" som kan inneholde hva som helst og vi hadde avgrenset denne gangen til max 6min og 40sekunder som taletid, hvor du kunne vise opp til 20 bilder på denne tiden. 

Torbjørn Kvasbø var førstemann ut og fortalte om hvordan han har jobbet som keramikker, historisk, ulike prosesser og tematisk opp gjennom årene.

Anne Lise Johnsen, keramikker. Hun viste lysbilder og fortalte om vegen fra ferdig utdannelse og til der hun var i dag. En fin reise!


Morten Haugmo som lager smykker og skulpturelle store former formidlet  noe av den styrken, viljen og utholdenheten det er for å få til akkurat det man søker.


Marit Hosar tok for seg arkivet i sin tematikk, det var en fin vinkling. Hun har jobbet med mange variasjoner og morsomme ting/vinklinger med henvisninger til arkiv. Det er mye spennende tematikk jeg aldri har tenkt på.

Veronika Glitsch jobber med gjenbruk av tekstiler og komponerer enn masse spennende klær som hun har hatt mange motevisninger med. Firmamerket er naturligvis Rethink. Hun har på seg både kjole og jakke som er redesignet av henne.


Kari Mølstad forklarte hvordan hun jobber med glass som hun blåser,sliper, sager og bearbeider.
Dette har i vår brakt henne både til  Milano og London hvor hun har vært utstiller.

Kari-Anne Karlsen fortalte om sin keramiske verk og spesielt glassusen og hvordan hun jobber for å få til den spesielle overflaten med sølevann?

Esther Helén Slagsvold snakket om ringer og viste bilder fra historiske ringer, via egne ringer til barneskoleelever som hadde laget sine egene ring i alle mulige materialer.

Ansgar Ole Olsen fortalte om seg selv og veien fram til det han lager i dag.
Fra platearbeider til utøvende kunstner.

 Kari Oline Øverseth fortalte om hvordan hun har forsket med bredslam som glassur på sin keramikk. 
Det ligger mye prøving og testing bak hver farge og frem mot ferdig resultat, det fikk man virkelig se.

Kathrine Berg fortalte om et prosjekt hun hadde deltatt på Åker Gård. Vi fikk et innblikk i hvordan den historiske hagen der har vært en gang og hennes utsmykning

Ingun Kleppan, jeg tok bilder så jeg er ikke med her med portrett. Jeg fortalte om turen min til Kappedokia i Øst Tyrkia i vinter og hvordan jeg endret utseende på mine Waterproof ringer etter den turen. 
Å få isnpirasjon og bruke den, var min tematikk.
Esther hadde tatt et bilde av meg, så nå kom det med.

TAKK TIL ALLE!
Det som var så flott, var at det var mange som deltok. 
Det ble flere enn vi hadde forventet som ønsket å være med på 
Pecha Kucha og det var fantastisk flott, inspirerende og spennende å høre alle innleggene.
Dette synes alle var en morsom ting, både å gjøre det og høre på, så det blir ny Pecha Kucha seinere.

Vi hadde en hyggelig avslutning på dagen med god mat og drikke

Sett fra motsatt side og inn i galleriet

Emil var med som en god hjelper under tilberedningen.
En flott avslutning på en lang, men spennende dag.

NB: Norske Kunsthåndverkere har 40års markering i år og dette er en av markørene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar